Root backing - Reisverslag uit Nanchang, China van Willem Tineke, Yun, Lammert, Anna-Ying en Nella Rodewierrodegroen - WaarBenJij.nu Root backing - Reisverslag uit Nanchang, China van Willem Tineke, Yun, Lammert, Anna-Ying en Nella Rodewierrodegroen - WaarBenJij.nu

Root backing

Door: Nella

Blijf op de hoogte en volg Willem Tineke, Yun, Lammert, Anna-Ying en Nella

17 Augustus 2017 | China, Nanchang

Root backing. Dag 6 en 7: Vuurwerk en hartelijkheid. Deel 1.

Gisteren en vandaag terug naar de geboorte- en opvangplaatsen van Anna Ying en Yun. De beide plaatsen liggen 2,5 uur rijden vanaf de hoofdstad Nanchang waar we verblijven, maar in verschillende windrichtingen.

In beide tehuizen werden we allerhartelijkst ontvangen. Met vuurwerk! Voor Anna Ying een groot spandoek met daarop een speciaal welkom. De vroegere verzorgster van Anna Ying was erbij, samen met de nieuwe directeur van het tehuis. We konden alle vragen stellen. Het dossier (wat trouwens op drie plaatsen in China is gearchiveerd) konden we inkijken. Van de papieren die we nog niet hadden, zoals een voetafdruk, zijn uiteraard gefotografeerd. Vervolgens een goed bereidde lunch van verse beesten en verse groenten. De tehuizen van Anna Ying en Yun zijn bijna volledig zelfvoorzienend. En daarna een rondleiding in het tehuis. Er worden nu eenzame ouderen opgevangen en ook nog enkele kinderen. Momenteel verblijven er drie. Ontroerend en hartverscheurend (vooral voor de mama's onder ons) tegelijkertijd, die kleine peuters die we hebben gezien. Dat blijft ons nog lang bij. Daarna een bezoek
gebracht aan het voormalige weeshuis in die plaats - dat is waar Anna Ying het eerste levensjaar heeft doorgebracht. Er verblijven nu timmerlieden in - onder primitieve omstandigheden die de hele omgang van het tehuis onder handen nemen. Ongelooflijk hoeveel de plekken waar wij zijn in 10 jaar zijn veranderd en hoe belangrijk dus dat we ons bezoek niet hebben uitgesteld.

Root backing. Dag 6 en 7. Vuurwerk en hartelijkheid. Deel 2.

Vandaag het tehuis van Yun bezocht. Na een rit van ruim 2 uren opnieuw vuurwerk als welkom. Met daarna een enorme bos bloemen en een mooie hanger van jade. Ook van Yun het dossier bekeken, en veel informatie wederzijds uitgewisseld. En opnieuw een zeer uitgebreide lunch met de directeur (ook hier een nieuwe) en en twee medewerksters die er in de tijd van Yun ook werkzaam waren. Tijdens de rondleiding ontdekten we permanente fotoplaten en met onze Yun. Heel bijzonder. Er was een collage van foto's die Tineke ooit eens had nagestuurd in het analoge tijdperk -niet in het volste vertrouwen dat het aan zou komen- die het weeshuis dus heeft geprojecteerd op de muur. Ook Willem en Tineke hingen er. Zelfs een fotootje waar Anna Ying en Yun samen op stonden. In de slaapkamer een posterplaat van Yun met de datum van haar aankomst in en vertrek uit het tehuis. Deze verrassende ervaring heeft ons heel goed gedaan. Hier gaan we de komende dagen nog veel over nadenken en praten, denken we.

• 17 Augustus 2017 - 16:15

Audrey:

Wat ontzettend bijzonder voor de meiden en voor jullie ook natuurlijk, hier werden jullie 10 jaar terug ouders. Mooi voor het beeld dat de meiden vormen over hun verleden dat ze hebben gezien en ervaren. Maar even een paar dagen de toerist uithangen na al deze indrukken. Geniet lekker verder, dat doen wij adhv de verhalen. Veel plezier!

• 17 Augustus 2017 - 16:57

Tjibbe En Jan Y Rodenhuis:

Lieve tineke enwillem en yun, dit is toch wel heel byzonder. We zitten hier met tranen in onze ogen. Wat een ontvangst en wat mooi yun, dat je dit allemaal meemaakt. Dit geldt natuurlijk ook voor anna ying.jullie moeten maar veel genieten, al is het allemaal wel emotioneel. Misschien ook de juiste tijd, want er is al veel veranderd begrijpen wij. Geniet van alles, wij denken aan jullie. Met ons gaat het goed. Genieten van alles hier. Lieve groet van heit en mem.

• 17 Augustus 2017 - 17:07

Robin Ritsema:

Lieve Yun, Anna-Ying en rest. Dat klinkt bijzonder allemaal! Ik geniet van de verhalen en foto's.
    Thanks for keeping us updated! Veel plezier nog.
    Robin Ritsema☺

• 17 Augustus 2017 - 19:17

Petra:

Wauw!!!

• 17 Augustus 2017 - 20:11

Cora Wijnhof:

Hoi hoi, ik was een aantal dagen weg en lees dus nu jullie berichtjes, wat ontzettend mooi zeg. En ook heel mooi dat jullie bij de kindertehuizen zo hartelijk zijn ontvangen, zal jullie inderdaad goed hebben gedaan. Tineke, heb je nog een foto van Ying weten te ontdekken? Nog den fijne reis en leuk jullie berichten te lezen.
    Liefs Cora, Ying en Mark-Paul